فصل گیاهان نوبرانه | این استان ها غذاهای خاصی برای بهار دارند

فصل گیاهان نوبرانه | این استان ها غذاهای خاصی برای بهار دارند

همشهری آنلاین از میوه‌های نوبرانه معروف مثل چغاله بادام، توت فرنگی و گوجه سبز که حالا در بیشتر شهرها یک نوبرانه معروف است که بگذریم، در کرمانشاه به وا

همشهری آنلاین از میوه‌های نوبرانه معروف مثل چغاله بادام، توت فرنگی و گوجه سبز که حالا در بیشتر شهرها یک نوبرانه معروف است که بگذریم، در کرمانشاه به واسطه داشتن اقلیم کوهستانی گیاهان خاصی می‌روید که بین اهالی به نوبرانه بهار معروف است؛ کنگر، بنا، شنگ، گیلاخه، کنیوال، پونه، خوژه، والک و ریواس.
این گیاهان خودرو بعد از پاک شدن و شسته شدن یا با پلو طبخ یا به صورت خورشت راهی سفره می‌شوند. برخی هم با فوت و فن‌هایی ترش‌هایی خوشمزه با این گیاهان نوبرانه درست می‌کنند. برداشت گیاهان نوبرانه هم برای خودش فوت و فنی دارد. تقریبا یکی دو هفته بعد از نخستین بارش بهاری، افرادی که به راه و رسم شیوه برداشت گیاهان آشنا هستند به صورت دسته جمعی به کوه می‌روند و این گیاهان را برداشت می‌کنند.
نکته اینجاست که این گیاهان به دلیل خودرو بودن نباید از ریشه چیده شود تا سال بعد هم رشد کند. گیاهان نوبرانه کرمانشاه بیشتر در دامنه کوهپایه‌ها می رویند و به دلیل اینکه از مواد شیمیایی و انواع سموم دورند، دارای املاح بسیار مفیدی هستند که در درمان بیماری‌ها نیز کاربرد دارند.

بیشتر بخوانید:
این روستاها میزبان سر به‌ زیرترین گل ایران هستند | پیشنهادهایی برای سفرهای اردیبهشتی

در لرستان نیز بازار نوبرانه شلوغ است. برخی گونه‌های گیاهی که بیشتر در رشته کوه‌های گرین در شهرستان سلسله رشد می‌کنند از نمونه‌های گیاهی شاخص و نادر کشور محسوب می‌شوند از جمله موسیر، شیرین‌بیان، آویشن، بابونه، رازیانه، گل گاوزبان، ریواس، کنگر، بومادران، کنگر، پاقزان، ریواس، شنگ، انشک، زرشک و قارچ کوهی.
گیاهان نوبرانه این روزهای شهرستان برودجرد نیز شامل ورکواز، شبدر، شنگ، زبان گرگ، ریواس، زرشک، کنگر، آویشن، تره و انواع قارچ است. این گیاهان نیز نه تنها برای تهیه انواع خوراکی‌ها استفاده می‌شود، بلکه برخی از افراد این گیاهان برای استفاده در روزهای سرد زمستان به صورت خشک شده نگهداری می‌کنند.

بیشتر بخوانید:
قیمت میلیونی نوبرانه های بهاری | چغاله بادام ۲ میلیون تومان شد | عرضه گسترده نوبرانه ها چه زمانی است؟

پشمینه

در اصفهان نیز گیاه پشمینه یا چای کوهی یکی از نوبرانه‌های فصل بهار در مراتع اصفهان است که علاوه بر زیبایی خیره کننده خواص دارویی زیادی نیز دارد. البته این نوع چای کوهی در برخی مناطق کهگیلویه و بویراحمد، البرز، همدان، کردستان، آذربایجان، لرستان، شیراز و خراسان نیز کما بیش رشد می‌کند.
دمنوش پشمینه یکی از نوشیدنی‌های پرطرفدار مناطق غرب اصفهان است. اهالی این منطقه در فصل بهار گل‌های پنبه‌ای این گیاه را از دشت‌ها و دامنه کوه‌ها می‌چینند و آن را به طور تازه یا پس از خشک کردن، مانند چای دم می‌کنند.

بیشتر بخوانید:
سلطان گوجه سبز اینجاست